Ντιέγκο Ριβέρα, ο σούπερ σταρ τοιχογράφος του Μεξικού
Οι μη φιλότεχνοι τον έχουν ακουστά ως «σύζυγο της Φρίντα Κάλο» και αυτό είναι μέγα λάθος. Διότι ο Ντιέγκο Ριβέρα υπήρξε ο Νο 1 τοιχογράφος μεγάλης κλίμακας της Λατινικής Αμερικής και μάλιστα τόσο δημοφιλής ώστε παρά το κομμουνιστικό του φρόνημα ελάμβανε αναθέσεις ακόμη και στις ΗΠΑ. Μέχρι και ο ίδιος ο Ροκφέλερ τον προσέλαβε… Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Γεννήθηκε το 1886 στην πόλη Γκουαναχουάτο του Μεξικού. Ο πατέρας του ήταν μασόνος φιλελεύθερων αρχών, δάσκαλος και με καταγωγή από εβραϊκή οικογένεια, η οποία είχε ασπασθεί τον Χριστιανισμό. Από νωρίς ο Ριβέρα έδειξε καλλιτεχνική κλίση και σε ηλικία δέκα ετών γράφτηκε στην Ακαδημία Τεχνών του Σαν Κάρλος. Όταν ενηλικιώθηκε πήρε κρατική υποτροφία και πήγε στην Ισπανία για να συνεχίσει τις σπουδές. Όταν πήρε πτυχίο έκανε ένα μεγάλο ταξίδι στην Ιταλία για να μελετήσει ενδελεχώς τις νωπογραφίες της Αναγέννησης και κατέληξε στο Παρίσι όπου η ζωγραφική έβραζε στις αρχές του 20ού αιώνα. Εκεί επηρεάστηκε από τον Σεζάν, εντρύφησε στον κυβισμό και προσπάθησε να βρει το προσωπικό του ύφος. Ωστόσο στους καλλιτεχνικούς κύκλους ήταν πιο γνωστός για τις ερωτικές κατακτήσεις του. Μέχρι να επιστρέψει στο Μεξικό είχε ήδη κάνει δύο εξώγαμα παιδιά: ένα αγόρι με τη ζωγράφο ΑνζελίνΜπελόφ και ένα κορίτσι με την επίσης ζωγράφο Μαρία Βορομπίεφ - Στρεμπέλσκα. Μπορεί να άφησε πίσω του κι άλλα, αλλά αυτό δεν είναι γνωστό.
Στη γενέτειρα αφίχθη το 1921, όταν εξελέγη πρόεδρος της χώρας ο μεταρρυθμιστής και υποστηρικτής των τεχνών Αλβάρο Ομπρεγκόν. Πλέον το Μεξικό έκανε αναθέσεις και ο Ριβέρα, μαζί με τους ομοτέχνούς του Χοσέ Ορόσκο, ΝταβίντΣικέιρος και ΡουφίνοΤαμάιουπήρξαν οι πρωτεργάτες του νέου εικαστικού κινήματος που ονομάστηκε Μεξικάνική Αναγέννηση της Νωπογραφίας. Στο πλαίσιο των κρατικών αναθέσεων, ο νεοφερμένος τοιχογράφος φιλοτέχνησε μια σειρά από έργα μεγάλης κλίμακας για λογαριασμό του Υπουργείου Παιδείας. Μία από αυτές τις αναθέσεις αφορούσε και την Προπαρασκευαστική Σχολή όπου ήταν μαθήτρια η Φρίντα Κάλο – ένα από τα 35 κορίτσια ανάμεσα σε 2000 αγόρια. Εκεί, πάνω στη σκαλωσιά, τον είδε για πρώτη φορά… προτού πέσει πάνω της το λεωφορείο και προτού αποφασίσει να γίνει και η ίδια ζωγράφος.Τότε εκείνος ήταν ήδη παντρεμένος με το μοντέλο και συγγραφέα ΛούπεΜαρίν και είχε μαζί της δύο κόρες.
Οι κρατικές νωπογραφίες έκαναν το Ντιέγκο Ριβέρα διάσημο. Σε αυτές διαμόρφωσε το προσωπικό ύφος του. Χρησιμοποιούσε τολμηρά και ζωηρά χρώματα και ζωγράφιζε μεγάλες επίπεδες αφαιρετικές φιγούρες με σαφείς επιρροές από την τέχνη των Αζτέκων. Οι τοιχογραφίες του αναπαριστούσαν ιστορίες από τημεξικάνικη ιστορία και κοινωνίακαι ως εκ τούτου αποκτούσαν μνημειακό χαρακτήρα. Εκείνη την εποχή η φήμη του ξεπέρασε τα σύνορα του Μεξικού, οπότε και άρχισαν οι αναθέσεις στις ΗΠΑ.
Ο Ντιέγκο Ριβέρα πέρα από καταξιωμένος ζωγράφοςυπήρξεγνωστό μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος του Μεξικού. Ως εκ τούτου το 1927 ήταν καλεσμένος του ΚΚΣΕστη Μόσχα να λάβει μέρος στις εορταστικές εκδηλώσεις για τα δεκάχρονα της Οκτωβριανής Επανάστασης. Επί τη ευκαιρία όσο παρέμεινε εκεί, ο κομισάριος για την Παιδεία,ΑνατόλιΛουνατσάρσκι, του ανέθεσε μια τοιχογραφία για τη λέσχη του Κόκκινου Στρατού. Όμως ο Ριβέρα ήταν φιλοτροτσκιστής και στο ξέσπασματης διαμάχης Στάλιν-Τρότσκι το 1927 διεγράφη από το Κομμουνιστικό Κόμμα του Μεξικού. Κατά συνέπεια ακυρώθηκε η ανάθεση της τοιχογραφίας. Μέσα σε αυτό το κλίμα και ενώ ακόμα βρισκόταν στη Μόσχα, ο Ριβέρα αποφάσισε να κάνει μία ακόμη μεγάλη αλλαγή στη ζωή του. Ζήτησε διαζύγιο από τη ΛούπεΜαρίν.
Το 1929, φρεσκοδιαζευγμένος και διαγραμμένος από το ΚΚΜ συνάντησε για δεύτερη φορά τη Φρίντα Κάλο, όταν εκείνη έχοντας μόλις βγει από το νοσοκομείο ζήτησε να του δείξει τα έργα της. Θυμήθηκε την πρώτη συνάντησή τους στο σχολείο, του άρεσε η ζωγραφική της, τον συγκίνησε η ιστορία του ατυχήματος, την ερωτεύτηκε και το ίδιο καλοκαίρι την παντρεύτηκε. Ο γαμπρός ήταν 43 και η νύφη 22 ετών. Την επόμενη χρονιά, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης διοργάνωσε για τον Ντιέγκο Ριβέρα μία μεγάλη αναδρομική έκθεση και αμέσως μετά ήρθαν νέες αναθέσεις στις ΗΠΑ, οι οποίες όμως προκαλούσαν κάθε φορά σάλο λόγω της πολιτικής θεματολογίας τους. Μπορεί ο καλλιτέχνης να ήταν διαγραμμένος από το Κόμμα, οι πεποιθήσεις του όμως δεν άλλαξαν. Τον μεγαλύτερο χαμό προκάλεσε η τοιχογραφία με τίτλο «Άνθρωπος στο σταυροδρόμι», που φιλοτέχνησε στο Κέντρο Νέλσον Ροκφέλερ της Νέας Υόρκης το 1933. Στα αποκαλυπτήρια το φιλελεύθερο κοινό αντέδρασε άγρια και την επομένη οι επιθέσεις των ΜΜΕ ήταν κάτι περισσότερο από οξείες. Ο λόγος; Ο Ριβέρα μέσα στο πιο εμβληματικό σύμβολο του καπιταλισμού, στο μέγαρο Ροκφέλερ, είχε ζωγραφίσει τον Λένιν! Τελικά η τοιχογραφία ξηλώθηκε αλλά ο καλλιτέχνης δεν πτοήθηκε… Το 1935 την ξαναζωγράφισε πίσω στο Μεξικό. Το επεισόδιο αυτό έχει δραματοποιηθεί στις ταινίες «Οι αντάρτες του Μπρόντγουεη» (1999) του Τιμ Ρόμπινς και «Φρίντα» της ΤζούλιΤέιμορ (2002).
Πέρα από τις πολιτικο-καλλιτεχνικές περιπέτειες όμως ο Ριβέρα, είχε και εξωσυζυγικές. Ενώ πλέον ήταν παντρεμένος με τη Φρίντα Κάλο, η οποία τον ακολουθούσε στα ταξίδια εδώ κι εκεί για τις αναθέσεις, ο ίδιος καλλιεργούσε συστηματικά τη φήμη του ως διαβόητου γυναικά. Το 1939 η σύζυγός του τον βρήκε μέσα στο σπίτι τους να ερωτοτροπεί με τη μικρότερη αδερφή της και ζήτησε διαζύγιο. Έναν χρόνο μετά ο Τρόσκι δολοφονήθηκε στο Μεξικό, η υγεία της Φρίντα κατέρρευσε και το χωρισμένο ζευγάρι ξαναπαντρεύτηκε. Έζησαν μαζί στο πατρικό, πλέον, σπίτι της Φρίντα, στην CasaAzul, ως τον θάνατό της το 1954. Την επόμενη χρονιά ο χήρος Ριβέρα παντρεύτηκε την ατζέντισσά του ΈμαΟυρτάδο και έπεσε με τα μούτρα στη δουλεία για το πιο φιλόδοξο έργο του. Μία γιγάντια τοιχογραφία, ένα έπος για την ιστορία της χώρας του, στο Εθνικό Μέγαρο της Πόλης του Μεξικού. Δεν πρόλαβε όμως να το ολοκληρώσει. Διότι πέθανε από φυσικά αίτια το 1957.
Την εμπειρία αυτή θα τη ζήσετε με το Versus
Δείτε και άλλες εμπειρίες
Μπρυζ, από τον μεσαίωνα στο...
Γάνδη, μια πόλη με κρυφή ζωντάνια...
Μέριδα: Με γοητεία άλλης εποχής...
Η ιστορία των πούρων Αβάνας
Το φαινόμενο Buena Vista Social...
Εικόνες από το ταξίδι μας στην...
Στην Κούβα ξέρατε ότι:
Αμερικάνικο Όνειρο, American...
Τεκίλα
Μεξικό
Να μπεις βαθιά μέσα στη ζούγκλα...
Η λατρεία του Μαξιμόν
ΣΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΡΝΕΣΤΟ «ΤΣΕ»...
«If you don't know what it is,...
Τα εκπληκτικά φαράγγια του βόρειου...
Ο Προστατευόμενος Βιότοπος Φαλαινών...
Φυλή Raramuri
Το Φαράγγι του Χαλκού
Μάγιας - Χαρακτηριστικά, τελετές,...
Το ημερολόγιο των Μάγιας και...
Αβάνα, η αιώνια ζωντανή πόλη...
Μουσική κουλτούρα - Κούβα
Εμπειρία Dia de los Muertos...
Μπόκας Ντελ Τόρο και εμπειρίες......
Εθνικό Πάρκο Τορτουγκέρο
Ο κοραλλιογενής ύφαλος στο Μπελίζ...
Καθολικό Πάσχα στην Αντίγκουα...
Φρίντα Κάλο, η ζωγράφος που...
Παναμάς: Ινδιάνοι Εμπερά, η...
Νικαράγουα: Οι Σαντινίστας,...
Ελ Σαλβαδόρ: Το κόσμημα της...
Η εξαγορά του Μανχάταν
Τα διαμάντια της Βόρειας Γαλλίας:...
Μάγιας
Ποια δυσκολία αντιμετωπίζει...
Φρίντα Κάλο, η ζωγράφος που...
ΔΙΩΡΥΓΑ ΤΟΥ ΠΑΝΑΜΑ: Πώς ο κόσμος...
Παρίσι...
Νέα Υόρκη και «Μεγάλο Μήλο»
Άμστερνταμ
Άμστερνταμ και ποδήλατα
Μεξικό: Τεοτιχουακάν, η πόλη...
Παζάρι και τελετές Μαγίας στην...
Γουατεμάλα
Τικάλ
ΤΟ ΑΛΛΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΟΥ VERSUS
ΜΕΓΑΛΗ ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤΟ ΛΟΥΒΡΟ
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗ ΝΟΡΜΑΝΔΙΑ...
ΤΑ ΚΑΣΤΡΑ ΤΟΥ ΛΙΓΗΡΑ
Ο Πύργος του Λονδίνου
Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου...
Ολική έκλειψη ηλίου, χάνοντας...
Κατηγορίες Άρθρων
- All Nighters
- City & Short Breaks
- Editorial
- Secret Deals
- Travel News
- Videos
- Άγρια Ζωή
- Βραδιές Versus Club
- Γιορτές του Κόσμου
- Δελτία τύπου εκδηλώσεων
- Εμπειρίες
- Μας είπαν…
- Νέα
- Νέες Ιδέες για Ταξίδι
- Παραλίες και νησιά του πλανήτη
- Προορισμοί
- Στιγμιότυπα του Πλανήτη
- Ταξίδι και Φιλοσοφία
- Τι μπορείς να κάνεις αυτόν το μήνα
- Το Βήμα του Ταξιδιώτη
- Χωρίς κατηγορία
Διαβάστε ακόμη...
-
Εκπληκτική κατάρρευση παγετώνα
Ο παγετώνας καταρρέει σε ποταμό στην Παταγονία και δημιουργεί μοναδικές ει...
περισσότερα
-
Αυτό μπορεί να είναι το ομορφότερο νησί του κόσμου
Έχουμε πολλούς λόγους να διαφωνήσουμε σχετικά με το ομορφότερο νησί του κό...
περισσότερα
-
Φύγαμε για Κούβα, Αναχώρηση 24.03
Ένα από τα ταξίδια με τα οποία, από τα πρώτα βήματά του, ταυτίστηκε το όνομα του...
περισσότερα